Bästa rådet är att ej ingå avtal per telefon när du blir uppringd, säg NEJ och lägg på luren.
Telefoni- och IT-tjänster som abonnemang och bredband säljs ofta genom telefonförsäljning. Här finns några goda råd vad du som konsument bör tänka på när du köper tjänster via telefon.
• Fråga noga vilken operatör/företag säljaren ringer från. Det händer att säljare felaktigt ger sken av att ringa från din nuvarande operatör. Be gärna om säljarens namn och att få telefonnummer och adress till kundtjänst om du har följdfrågor eller vill ångra ditt köp.
• Tänk på att du kan ha bindningstid med din gamla operatör, och att det kan bli dyrt att avsluta det avtalet i förtid. Normalt har du även en uppsägningstid på ditt gamla avtal, tänk på att det är du som ska säga upp dit gamla avtal själv.
• Tänk på att avtal som sluts per telefon är bindande först efter du har skriftligt godkänt detta ofta får du ett sms efter avslutat samtal där du godkänner avtalet.
Du har då 14 dagars ångerrätt, maila företaget och ångra iså fall. Du har nämligen bevisbördan att du har ångrat dig.
• Ibland lovar säljare saker som de sedan inte håller. Ett exempel är om säljaren säger att den nya operatören kan stå för kostnaden att bryta avtalet med den gamla operatören. Om säljaren lovat saker som inte står i avtalet är det du som måste bevisa det. Se därför till att få löften skriftligen innan du tackar ja, eller spela själv in samtalet, om möjligt.
• Kontrollera om det ingår telefoner eller annan utrustning som du måste betala extra för.
• Konsumenter som ingår avtal per telefon har alltid fjorton dagars ångerrätt enligt reglerna om distansavtal.
• Kontrollera hur lång bindningstiden är. För konsumenter får bindningstiden inte vara längre än 24 månader. Företagare har rätt att be om 24 månaders bindningstid, men det är vanligt med upp till 36 månaders bindningstid för företagsabonnemang.
• Om du anser att en operatör bedriver otillbörlig marknadsföring, använder oskäliga avtalsvillkor eller om de bryter mot reglerna om ångerrätt kan du anmäla detta till Konsumentverket som har tillsyn över dessa frågor www.konsumentverket.se
Källa: PTS